Materiały znajdują się w ćwiczeniach dla kl. I, str. 49-69 lub w innych źródłach.
- podział na odmienne i nieodmienne części mowy, samodzielne i niesamodzielne części mowy
- fleksja jako dział gramatyki zajmujący się częściami mowy
- przymiotnik- stopniowanie ( typy stopniowania) i pisownia przymiotników złożonych, np. czerwono-zielony , jasnozielony
- przysłówek- pochodzący od przymiotnika, np. ciekawy-ciekawie i niepochodzący od przymiotnika, np. ukradkiem
- liczebnik i jego typy:główny, porządkowy,zbiorowy i ułamkowy, odmiana liczebników wielowyrazowych, zastosowanie liczebników zbiorowych, np. troje dzieci, pięcioro drzwi, dwoje uszu
- zaimek jako zastępca innych części mowy- rzeczowny, przymiotny, przysłowny, liczebny.Dłuższe i krótsze formy przyimków ( mi - mnie, ci- tobie, mu-jemu)
- przyimek jako "przyklejka" do innych części mowy: w, za, do, o, przy, na, obok,zza, sponad, poza, znad,
- spójnik ("spajacz" wyrazów i zdań): i,oraz, a, ani, bądź, lub,albo, lecz, więc, że, toteż, dlatego,ponieważ, bo. Stosowanie przecinka przy niektórych spójnikach.
- partykuła jako część mowy, która zmienia i wzmacnia znaczenie wypowiedzi: ( na pewno, chyba, niech, nie, czy, no właśnie, no (Podejdź no tutaj!), -że ( Zróbże to zadanie!)
- wykrzyknik jako wyraziciel uczuć, np. ach, aj, ech, przywołanie kogoś: halo!, hej!, stop!, wyrazy dźwiękonaśladowcze, np. miau, pif-paf, stuk-puk, a sio!
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz